Talven hieno matkailukausi päättyy Kemissä

LumiLinna-alue sulkee porttinsa hetkeksi

Kemin LumiLinna on vuosittain kaupunkiin nouseva lumen ja jään taideteos, joka koostuu muun muassa LumiRavintolasta, LumiHotellista ja LumiKappelista. Tämän vuoden linna oli vuorossaan 23. ja teemana oli lapsiperheitäkin ilahduttanut metsän eläimet. Linnan ovet suljetaan suunnitelman mukaisesti 14.4. klo 18. LumiLinna-alue sulkeutuu vain hetkeksi, sillä avaamme Camping-alueen ja Villat jälleen juhannukselta 25.6.2018.

Talvi meni odotusten mukaisesti. Kauden aikana juhlittiin asiakkaiden kanssa niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia juhlapyhiä. Linnalla juhlistettiin ensimmäistä kertaa kiinalaista uutta vuotta mm. ilotulituksen, taikuuden ja jääkarusellin voimin. Aasiasta ja varsinkin Kiinasta saapuvia vieraita on Lapin talvessa paljon liikkeellä ja Kemin Matkailun väen mielestä oli mukava huomioida heidät. Kauteen mahtui myös joulun ja uuden vuoden juhlaa, venäläisten loppiainen, ystävänpäivän ja pääsiäisen riehat, Muumipäivä sekä thaimaalaisten uuden vuoden juhla. Tavoitteena on kotimaisten pyhien lisäksi jatkossakin huomioida ajankohdat, jolloin useat ihmiset pitävät lomaansa ja matkustavat.

Sampo murtaa jäätä jälleen joulukuussa

Jäänmurtaja Sampon risteilyt ja muut lumen ja jään seikkailut ovat olleet kysyttyjä taas tänäkin vuonna. Sampo on risteillyt upeassa talvikelissä joulukuun lopulta ja kevään viimeinen risteily tehdään 14.4. Silloin tulee kuluneeksi 31 vuotta murtajan ensimmäisestä matkailijoille suunnatusta jäänmurtoristeilystä. Asiakaspalaute Sampolta on ollut erittäin hyvää. Eksoottinen jäänmurtoristeily tekee vaikutuksen eri puolilta maailmaa saapuviin vieraisiin. Henkilökunta palvelee vieraita mahdollisuuksien mukaan heidän omalla kielellään.

Lapland Safarikselta kerrotaan, että olosuhteet ovat olleet oikein hyvät. Merellä on pystytty toiminaan suunnitelmien mukaisesti, asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä ja palaute erinomaista. Yhteistyö ohjelmapalveluyrityksen ja Kemin Matkailu Oy:n kanssa on tapansa mukaan sujunut erinomaisesti.

Matkailusta ympärivuotista

Kesällä Lumilinna-alue toimii sekä camping-asiakkaiden, että hirrestä ja lasista rakennettujen pienhuviloiden asiakkaiden käytössä. Kesälle on kehitetty viikko-ohjelma paikallisten ohjelmapalveluyritysten kanssa, joka mahdollistaa yksittäisille matkailijoille ohjattua ohjelmatarjontaa. Viikko-ohjelma painottuu tässä vaiheessa keskiviikon ja lauantain ajalle, mutta tavoite on että jatkossa tarjonta kasvaa kun kysyntä lisääntyy. Tarjolla on erityisesti luontoon ja vesille suuntautuvaa ohjelmaa. Ryhmille räätälöidään ohjelmat eri puolille Meri-Lappia.

Ensi vuonna ympärivuotisen LumiLinna-rakennuksen myötä kasvua saadaan eri sesongeista. Jo tänä syksynä odotetaankin kasvua Lumilinna-alueella. Revontulet näyttäytyvät usein alkusyksystä hyvin. Kiinalaisen uuden vuoden juhlan rinnalla Golden Week liikuttaa useita matkailijoita lokakuussa. Lapland Safarikselta painotetaan myös talvikauden pidentämisen tärkeyttä. Uusia ohjelmia on kehitetty niin syksyyn kuin kevääseen kesän ohessa.

Matkailu työllistää

Upean pakkastalven ansiosta linna on säilynyt erittäin hyvässä kunnossa ja Kemin Matkailu Oy tarjoaakin paikallisille opiskelijoille, lukiolaisille ja yläkoululaisille vielä mahdollisuuden tutustua linnaan maksutta maanantaina. Samalla heille tarjoutuu mahdollisuus keskustella työharjoittelu- ja työskentelymahdollisuuksista matkailun parissa Kemissä. LumiLinna työllistää kymmeniä työntekijöitä erilaisiin tehtäviin. Vastaanotossa, lipunmyynnissä, ravintoloissa, opastus-, kunnossapito ja siivous tehtävissä on toiminut kymmeniä työntekijöitä ja työharjoittelijoita. Kemin Matkailu Oy tarjoaa harjoittelumahdollisuuden eri alojen opiskelijoille myyntitoimistoa ja Jäänmurtaja Sampoa myöten. Harjoittelijat ovat osa tiimiä ja pääsevät tekemään monipuolisesti erilaisia tehtäviä oman osaamisensa ja kiinnostuksensa mukaisesti. Matkailuyhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä alueen ja Lapin oppilaistosten kanssa.

Seuraa ilmoittelua sosiaalisessa mediassa:

@Visitkemi: Instagram, Youtube, twitter

@LumiLinnaSnowCastle @IcebreakerSampo @SantasSeasideOffice: Facebook