LumiLinnan portit avautuivat jo 22. kerran, nyt uudella alueella Kemissä

Juhlayleisö sai nauttia Suomi100-tunnelmasta ja taidokkaasta lumi-ja jäätaiteesta, minkä ammattitaitoinen rakentajatiimi oli taas jälleen kerran luonut. Paikalla oli yli 1200 sekä suomalaista, että ulkomaalaista vierasta. Ennen porttien avaamista, tunnelma oli jännittynyt. Moni arvuutteli, miltä linna näyttää nyt uudessa paikassa ja olikin positiivisesti yllättynyt. Linna oli saanut taas uuden ilmeen ja mallin. Uusi sijainti mahdollisti erilaisen suunnittelun ja toteutuksen. Katettua tilaa on paljon ja linnan muurien sisällä onnistuttiin jopa eksymään, eikä ainoastaan sisälle jäästä rakennetun  labyrintin ansiosta. Linnaa kehuttiin monipuoliseksi ja taidokkaasti rakennetuksi.

Veistokset ihastuttivat ja Lumiravintolan seiniä koristavat potretit puhututtivat kovasti. Muun muassa presidenttimme Sauli Niinistö, Tarja Halonen ja Martti Ahtisaari komeilevat lumiseinillä. Samoin joukkoon on päässyt Tove Jansson, Ville Haapasalo ja suomalaista muotoilua ja arkkitehtuuria edustavat Tapio Wirkkala ja Alvar Aalto.

LumiLinna juhlistaa satavuotiasta Suomea

On hienoa, että LumiLinna on mukana Suomen itsenäisyyden juhlaohjelmassa. Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta, joten LumiLinnakin on koristautunut juhla-asuun. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden teema on yhdessä ja Kemin Matkailu Oy on jo avajaisissa halunnut luoda sekä juhlavan, että iloisen kokemuksen kaikenikäisille. Mukana avajaisissa oli suuri määrä lapsia ja paikalla olleet LumiLinnan maskotit, Arttu ja Terttu, toivat tuttuun tapaan iloa pienille vieraille.

Tunnelmaa linnan käytäville toi Kemin Seitsikko taitavalla musisoinnillaan ja illan kruunasi näyttävä ilotulitus, joka esitettiin Suomi 100-juhlaan sopivasti Finlandia-hymnin tahdissa. Sibelius tuodaan esiin linnalla myös kasvokuvana ja jäästä veistetty sibeliusmonumentti koristaa yli 70 metriä pitkää LumiRavintolasalin päätyä.

LumiLinna kertoo kävijöilleen tarinaa suomesta

Kemin Matkailu Oy tarjoaa tämän talven aikana myös Kemin kaupungin kanssa yhdessä maksuttoman LumiLinna-ryhmäkäynnin Kemiläisille päiväkotiryhmille ja alakoululaisille. Lapsia varmasti tulee kiinnostamaan LumiLinnaan rakennettu näyttävä koululuokka, jossa halutaan tuoda tärkeä viesti esille. Lumiseen seinään on kaiverrettu teksti: Meidän luokassa ei kiusata. Koululuokkaa esitellessämme matkailijoille eri puolilta maailmaa saamme oivan mahdollisuuden myös tuoda Suomen ensiluokkaisen koulujärjestelmän esille. Linna edustaa nyt suomalaisuutta, niin luonnon, ilmiöiden kuin ihmisten, monipuolisten ylpeyden aiheidemme kautta. Avajaisissa keskityttiin tänä vuonna tutustumaan linnaan ja sen veistoksiin, paikalla oli esittelemässä tiloja ja taidetta useita oppaita.

LumiLinna toivottaa tervetulleeksi tänäkin talvena ihmisiä ympäri maailmaa. Vieraat tulevat nauttimaan aterian jääpöytien ääressä LumiRavintolassa, jossa suomalaisuus maistuu niin marjamehuissa kuin päivän maukkaassa keitossa. Suomalaisen sisun voi kokea vaikka nukkumalla LumiHotellin huoneessa. Hiljaisuus ja rauha löytyy kappelista ja leikkimään ja liikkumaan pääsee suomalaiseen tapaan niin lumisessa luonnossa kuin lumimuurien sisällä suojassa tuulelta ja tuiskeelta

Vaikkakin rakentaminen eteni tänäkin vuonna ripeästi ja taidokkaasti, viime päivien leudot kelit aiheuttivat se, että sisäpihalle rakennettu tuubimäki ei jäätynyt kunnolla, eikä kestä vielä kulutusta. Mäenlaskuun päästään arvion mukaan keskiviikkona. LumiLinna on avoinna koko talven ja joka päivä klo 10-18. Linnalla tulee käymään matkailijoita yli 50 eri maasta ja hiihtolomakausina LumiLinnalla vierailee väkeä ympäri Suomea.

logo-sampo-smalllogo-lumilinna-small
logo-joulupukki-en